- yüzyılın Biruni’ lerini yetiştirmek amacıyla 2014-2015 eğitim ve öğretim yılında yola çıkan Türkiye’nin en kapsamlı sağlık üniversitesi olma özelliği taşıyan Biruni Üniversitesi, 11-13 Ekim tarihleri arasında İlaç Sanatı, Bilim ve Teknoloji Şenliği’ni düzenledi.
Biruni Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’ nin düzenlediği ve TÜBİTAK tarafından “alanında desteklenen ilk bilim şenliği” olma özelliği taşıyan etkinlik 3 gün sürdü.
Sağlık alanında büyük bir kitleye ulaşmayı hedefleyen İlaç Sanatı, Bilim ve Teknoloji Şenliği aynı zamanda sektörün öncü kişilerini öğrencilerle bir araya getiren, güncel akademik bilgilerin paylaşıldığı, bilimsel, interaktif ve eğlenceli bir organizasyon olarak dikkat çekti. Katılımcılar, 3 gün boyunca ayrı salonlarda eş zamanlı düzenlenecek interaktif eğitim atölyeleri sayesinde eğitimleri yalnızca dinlemekle kalmadı, aynı zamanda artırılmış gerçeklik uygulamaları, oyunlaştırma ve gözlem-deneylerle anında uygulama imkânı buldu. Şenlik kapsamında yazılı ve sözlü poster sunumları yapıldı ve bilimsel komitenin jüri üyeliği ile pek çok yarışma düzenlendi.
“Bilimsel Konferansları ve Seminerleri takip edin”
İlaç sanatı, Bilim ve Teknoloji Şenliği’nin açılış konuşmasını gerçekleştiren Biruni Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Adnan Yüksel, “Üniversite eğitimi sadece derslerinizde öğrendiğiniz bilgilerden ibaret değildir. Bu sebeple alanınızla ilgili düzenlenen konferansları ve seminerleri takip edin. Diğer bölümdeki arkadaşlarınızla sürekli iletişim halinde olun. O bölümdeki yenilikleri ve gelişmeleri kendi alanımda nasıl kullanabilirim diye düşünün. Çünkü iletişim çağında yaşıyoruz. Çok çalışın. Mesleğinizde fark yaratın. Teknolojiyi doğru kullanın.” dedi.
“Eğitim Gördükleri Alanlara Işık Tutacak!”
İlaç Sanatı, Bilim ve Teknoloji Şenliği’ nde konuşan Biruni Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Süreyya Ölgen, “Farmasötik ürünlerin kullanımı ve sağlık alanında bilinç uyandıran, eğitim veren, ilacın doğru kullanımını güvence altına alan, ilaçların üretimi ve geliştirilmesi gibi önemli rolleri üstlenen eczacılar toplumun vazgeçilmez sağlık çalışanlarıdır. Büyük bir sağlık kampüsü çatısında kurulan ve hızla gelişen bir eczacılık fakültesi olarak Biruni Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, uluslararası kalite standartları ile uyumlu, yenilikçi bir eczacılık eğitimi ile sekiz yıldızlı eczacı kriterlerine (hasta iyileştiren, karar verici, iletişimci, öğreten, yönetici, hayat boyu öğrenen, lider, araştırıcı) sahip, hasta bakımında ve sağlığın gelişiminde katkıda bulunacak mezunlar yetiştirmeyi hedeflemektedir. Üniversite olarak düzenlediğimiz İlaç Sanatı, Bilim ve Teknoloji şenliği’ nde sektörün öncü kişilerini öğrencilerle bir araya getirdik. Güncel akademik bilgilerin paylaşıldığı, bilimsel, interaktif ve eğlenceli bir organizasyon olmasıyla dikkat çeken şenliğe katılan tüm öğrencilerimize eğitim gördükleri alanlara ışık tutacağına inanıyorum.” dedi.
“Teknolojideki son gelişmeleri yakından takip edin”
Etkinliğe konuşmacı olarak katılan Ecz. Özge Uçar, Eczacılık Fakültesi mezunlarının sadece eczane açmak ve hastane eczacılığında görev almayacağına dikkat çekerek, “Gelecekte akıllı kapsüller sayesinde aldığımız ilaçların vücudumuzdaki izini sürmemiz mümkün olacak. İlaç kutularına yerleştirilen sensörler sayesinde hasta tarafından ilaçların düzgün alınıp, alınmadığı takip edilebilecek. Birden fazla ilacı tek dozaj şeklinde birleştirerek polifarmasinin önüne geçmek mümkün olacak. Bambaşka bir döneme giriyoruz. Bu sebeple eczacılık fakültesinde eğitim gören öğrencilerin sadece kendi alanındaki gelişmeleri değil diğer bilimsel çalışmaları, teknolojiyi de takip etmeleri ve multidisipliner çalışmalarla geleceğe hazırlanmaları gerekiyor” dedi.
“İntegratif Eczacılık önem kazanacak”
İntegratif eczacılığın günümüzde önem kazanacağının altını çizen Ecz. Ayşe Arık, “radikal tedaviyle tamamlayıcı tedavinin toplamı İntegratif tedaviyi oluşturuyor. Artık yaşam uzuyor. Ancak uzayan yaşam ile birlikte yaşam kalitesi daha önem kazanacak. Bu sebeple Amerika Birleşik Devletleri’nde eczanelerin içinde hem tıbbi ilaçların satıldığı hem de alternatif tıbbın sağladığı tamamlayıcı tıp dediğimiz bitkisel kürler, akupunktur, hipnoz, hipoterapi vb. tedavi yöntemlerinin danışmanlığının sürdürüldüğü konseptler yer almaktadır. İntegratif tıbbın amacı; tamamlayıcı ve alternatif tedaviler ile konvansiyonel tedavileri, klinik kanıta dayalı zeminde birleştirerek, insan sağlığının korunmasında bütüncül bir yaklaşım oluşturmaktır. Bu sebeple ülkemizde de integratif eczacılık oldukça önemli bir yere sahip olacaktır.” diye ifade etti.
“Öğrencilerin yollarını aydınlatmak için bilim meşaleleri yakıldı.”
Kapanış konuşmasında Tübitak proje yürütücüsü Dr. Öğr. Üyesi Merve Memişoğlu, burada tüm konuşmacılarımız sizler için birer meşale yaktı, yolunuzu aydınlattı. Şimdi sıra sizde. O meşaleler ile hedefinize doğru koşacak olan sizlersiniz.” diyerek öğrencilerin bilim şenliğinden aldıkları deneyimleri tüm hayatlarına yansıtmaları gerektiğinin altını çizdi.
Atölye çalışmalarıyla bilgilerini uygulama fırsatı sağlandı
Şenliğe katılan öğrenciler, nano-sistemlerde güncel gelişmelerle ilgili bilgiler edindi. Bu sayede sistemleri tanıyan öğrenciler ileride hastalara daha doğru bilgiler verebilmesi amaçlandı. Ayrıca mezun olduktan sonra ilaç sanayisinde çalışacak olan öğrenciler bu sistemlerin üretiminde çeşitli sorumluluk alabilmesi hedeflendi. Katılımcılar, 3 boyutlu yazıcının ilaç ve sağlık alanındaki kullanımlarını öğrenerek, 3 boyutlu yazıcı ile kişiye özgü ilaç üretimini gözlemleyebilme fırsatı buldular. Eczacılık Laboratuvarları için Sanal Gerçeklik Uygulamalarını katılımcılar deneyimledi. İn Siliko İlaç Tasarımı: Moleküler Doklama atölyesinde katılımcılara bilgisayar destekli ortamda ilaç keşfi ve geliştirilmesi metotları uygulama becerisi kazandırıldı. Katılımcılar genom merkezinde genetik hastalıklarda mutasyon analizi ve gen onarımı ile ilgili alan uygulamalarını gözlemleyebildi. Kokunun Gücü: Aromaterapi atölyesinde katılımcılara aromaterapi ile ilgili güncel bilgilerin verilmesinin yanında pratik uygulamalar da yapıldı. Adli bilimlerde delil toplama sürecinde multidisipliner ekip çalışması hakkında bilgi ve beceri kazandırmak amacıyla oluşturulan atölyelerde; çeşitli baskı izleri (ayakkabı, araç lastiği, alet vb.) ile parmak izlerinin tespiti; uygulamalı olarak izlerin karşılaştırılması hakkında çalışmalar yapıldı. Hava ve uzay eczacılığı konusunda öğrencilere bilgiler verildi. Öğrencilerin bu yeni alanda nasıl çalışacakları anlatıldı. Ülke kapsamında yoğun ilgi gören şenlik, Eczacılık ve Tıp fakülteleri başta olmak üzere tüm sağlık fakülteleri öğrencilerinin katılımıyla ücretsiz olarak gerçekleştirildi.