Fikret Küçükkoyuncu yazdı…
Önceki iki yazımda bu konunun ihtiyacından, yatırımın geri dönüşü hesabının yapılmasından ve esnek raf sistemlerinin öneminden bahsetmiştik hatırlarsanız.
Dekorasyonun neden yapıldığının en temeline girersek 2 temel unsur vardır.
- Fiziksel unsurlar – Kolay ve verimli bir alışveriş ortamı sağlamak yani satışı artırmak
- Psikolojik unsurlar – Eczacının, çalışanların ve müşterilerin kendini saha iyi hissetmelerini sağlamak.
Her ikisi de önemli unsurlardır, yani genelde işimize yatırım yapalım, rafları düzenleyelim, satışımızı artıralım diye düşünürüz ama bu işin psikolojik faktörleri de önemlidir. Dekorasyon değişikliği sonrası hem eczacılarımızın hem de çalışanların işe daha keyifli ve motive geldiklerini görüyoruz ki bu da dolaylı olarak bize satış artışı olarak döner.
Öte yandan fiziki unsurlar ise bu işin temel dayanağıdır. Hem yerleşim planlarını, hem de kullanılan raf sistemlerinin en uygun ve fonksiyonel biçimde yapılması gerekir.
YERLEŞİM PLANI OPTİMİZASYONU
Bu işin en temeli doğru yerleşim planıdır. Yani içerideki trafik akışını maximize edecek, ekibin çalışma alanının verimli düzenleneceği bir plan ortaya koymaktır. Daha da somutlaştırmak gerekirse;
- Kapı nerede olmalı?
- Bankolar nerede ve kaç adet olmalı?
- Hangi alanda hangi kategori bulunmalı?
- Hangi kategori ne kadar büyüklükte olmalı?
- Kasa ayrılmalı mı, ayrılmamalı mı?
- Oturma alanları nerde ve kaç adet olmalı
- Eczacı masası olmalı mı /olmamalı mı? olacaksa nerede bulunmalı?
- Bakım odasına ihtiyaç var mı? Ne büyüklükte planlanmalı?
- Orta teşhir üniteleri nasıl yerleştirilmeli?
Soruları çoğaltabiliriz ama yerleşim planı yaparken en temel sorulacak sorular genelde bunlardır. Bunlara rasyonel, analitik ve gerçekçi bir cevap bulmadan ilerlenirse yapılan dekorasyon estetik anlayışın ötesine geçemez ve fonksiyonellikten çok uzak kalır. Şuan sektörde yapılan birçok projede de maalesef bu tür sıkıntıların olduğunu görüyoruz.
Bu arada bu soruların tek bir doğru cevabı yoktur maalesef. Eczaneye özel düşünülmeli ve tasarlanmalıdır. Bunun için de yerleşim planı ve dekorasyon yapılmadan önce bakılması ve yapılması unsurlar vardır;
- Müşterinin demografik yapısı (cinsiyet, yaş, gelir durumu, çalışma durumu ..vb)
- Geçmiş Satış Datalarının analizi (ilaç-ilaç dışı payı, reçete-perakende oranı, kategori iş payları…vb)
- Eczanenin ve tedarikçi firmanın geçmiş deneyimleri ve gözlemleri
Günümüzde maalesef bu unsurlardan sadece sonuncusuna dayanarak yerleşimler yapılmakta ve çokça da yanlış uygulamaya rastlanmaktadır.
Eğer bir dekorasyon projesi içindeyseniz ve size gelen firma bunları sorgulamıyorsa ki bir mobilya firmasından bunu beklemek de biraz haksızlık olur, o zaman dekorasyonda fonksiyonellikten pek bahsedemeyiz. Bu nedenle bu tür projelerde profesyonel destek almanızda fayda vardır. O kadar maliyetin altına girmeden bu rasyonel analizler gelecek için hayat kurtarabilir.
Bu konu biz danışman ve eğitmenler için o kadar önemli bir konu ki, sadece bu işin sağlıklı planlanabilmesi için kendi adımıza “SEÇ Dizayn ve Dekorasyon” adına kendi Dekorasyon şirketimizi kurmak zorunda kaldık. Şuan sadece danışmanlığını verdiğimiz eczanelerde hizmet veriyoruz ama birkaç ay içinde tüm eczacılarımıza yardımcı olmaya çalışacağız.
Özetle; eczanenizin geleceği için yapılacak yeni bir dekorasyon sürecinde dikkat etmeniz gereken en önemli konu doğru yerleşim planı olmalıdır. Bu konuda bilgi sahibi olmak için eğitimlere katılabilir, perakendecilik üzerine bir takım kitaplar okuyup kendinizi geliştirebilir ya da profesyonel bir destek alabilirsiniz.
Şimdilik hoşçakalın