19 Temmuz 2017

“GIDA TAKVİYELERİ TÜRKİYE PAZARINDA BUGÜN HAK ETTİĞİ YERDE DEĞİL”

YUNUS EMRE ALIMOGLU

Orzaks Genel Müdürü Yunus Emre Alimoğlu, Orzaks’ın çalışmaları hakkında bir söyleşi gerçekleştirdik:

Orzaks’ın kurucu ortaklarındansınız, kuruluş öykünüzden, bugüne kadar olan serüveninizi paylaşabilir misiniz?

Orzaks bir aile şirketi olarak kuruldu. 2004 yılında aile olarak bizleri bir arada tutacak, daha yakın ilişki içerisinde olmamızı sağlayacak bir iş kurmayı hedefledik. Ailemizde sağlık profesyonellerinin de olması nedeni ile eczane ve hekim kanalına hitap eden sağlık ürünleri üzerinde çalışmaya karar verdik ve 2004 yılında Orzaks İlaç ve Kimya’yı kurduk. O günlerde Türkiye için çok yeni olan gıda takviyeleri pazarını kendimiz için ilk çalışma alanı olarak belirledik. Nitekim 2004 yılı eylül ayı gibi faaliyetlerimize başladık. Yola çıkarken kendi markalarımızı oluşturmayı hedefledik ve markalarımızı tescilledik, ardından tescilli markalarımıza fason üretim yaptırmak üzere Amerika’dan bir kaç firma ile anlaştık. 2005 yılında kapsül ve likit formda saf balık yağı içeren ilk ürünlerimizi piyasaya verdik. 2008 yılında probiyotik markamız olan Bioflor’u ve saç dökülmesi endikasyonuna çözüm üreten Shen Min isimli ürünümüzü Sağlık Bakanlığı’nda ara ürün statüsünde ruhsatlandırdık. Pazar payımızı ve ürün çeşitliliğimizi arttırarak 2012 yılına kadar geldik. 2012 yılında ürün kalitemizi istediğimiz düzeye getirebilmek, artan satış hacmimizi kesintisiz karşılamak adına kendi fabrikamızı kurduk. Yine 2012 yılı sonunda global bir yatırım firması olan Nesma Yatırım Holding ile ortaklık yaptık ve her yıl istikrarlı büyümeler ile 2017 yılına geldik. 2004 yılında biz yola çıkarken kendi ürettiğimiz markaları Türkiye’de en çok tercih edilen ürünler arasına sokmayı ve Türkiye’de ürettiğimiz bu değerleri ihraç etmeyi hedeflemiştik. Hedeflerimize adım adım yaklaşıyoruz ve her şey planladığımız gibi gerçekleşirse 2020 yılında büyük oranda hayallerimizi gerçekleştirmiş olacağız. Bugün Ocean markamızın altında yer alan bazı ürün kategorilerinde Türkiye’de ki en yüksek pazar payına ulaşmış olmanın mutluluğunu yaşıyoruz.

Aslında Türkiye için yeni diyebileceğimiz yeni olduğu içinde bilinmeyen dolayısı ile direnç olan zor bir sektörde çalışıyorsunuz. Geriye dönüp baktığımızda sektörde var olan ama bugünlere gelemeyen çok sayıda firmanın ya da başarısız ürünün olduğunu görüyoruz. Oysa siz her yıl anlamlı şekilde büyüme gerçekleştirerek çalışmalarınızı sürdürüyorsunuz. Bu başarınızın arkasında ne var?

Hayallerimiz, hedeflerimiz, işimize olan sevgimiz ve sabrımız diyebilirim. Tabi çok çok çalıştığımızı emek verdiğimizi de söylemeden geçemeyeceğim. Saydığım unsurların yanı sıra şu üç unsura çok dikkat ettik. Güçlü bir finans yapısına sahip olmaya, İyi çalışan bir pazarlama departmanına, Sürekli kendisini geliştiren insan kaynağına. Bu üç unsurun başarılı her işletme için çok hayati olduğunu söyleyebilirim.

İlaç dışı ürünlerin eczane kanalında hak ettiği büyüklüğe ulaştığını düşünüyor musunuz? Bu konuda siz eczanelere nasıl bir destek veriyorsunuz?

2014 yılı IMS verileri ışığında ilaç dışı ürünler kategorisine baktığımızda (vitamin, mineral, bitkisel ekstrakt içeren ürünler) 14,6 milyar TL’lik pazardan %6’nın altında bir pay aldığını görüyoruz. Gelişmiş ülkelerde bu ürün kategorisinin pazarda ki payının çok daha yüksek olduğunu biliyoruz. Dolayısı ile gıda takviyeleri Türkiye pazarında bugün hak ettiği yerde değil maalesef. Gelişmiş ülkelerin ortalamasının çok gerisindeyiz. Hem ilaç ve hem de OTC’de büyüyecek bir pazar bizi bekliyor. OTC ürünlerin üretimini ve satış pazarlaması gerçekleştiren bir firma olarak çalışma stratejimiz ve iş ortağımız olan eczanelerimize nasıl destek verdiğimizi paylaşmak isterim. 2004 yılında yola çıkarken gerek hekim kanalında gerekse eczane kanalında gıda takviyelerinin koruyucu ve tedavi edici etkilerine olan inancın çok zayıf olduğunu ve gıda takviyelerine karşı ciddi bir direncin olduğunu biliyorduk. Biz Orzaks olarak sabırla ve ısrarla ve enerjimizi üçe bölerek hem hekim kanalında hem eczane kanalında hem de son tüketici olan halka yönelik tanıtımlar gerçekleştirerek farkındalık yaratmaya, pazar yaratmaya çalıştık. Hekimlere yönelik ziyaretlerimizin yanısıra ilgili tüm kongrelerde yer almaya çalıştık ve bu yolla eczanelere reçete desteği sunmaya hedefledik. Halka yönelik tanıtım çalışmaları ile ürünlerimize olan talebi arttırmayı hedefledik. İş ortağımız olan eczanelere pazar ve ürünler hakkında varolan bilgilerimizi aktarmaya gayret ettik. Eczanelere özel binlerce eğitim gerçekleştirdik. Eczane içi ürün sergilemeye, tanıtıma yönelik pazarlama gereçleri ve vitirin çalışmaları ile destek olduk. Biz Orzaks olarak müşteri memnuniyetini çok önceleyen ve önemseyen bir firmayız ve müşterimiz olan eczacılarımız gelen her türlü geri bildirimlere en hızlı şekilde dönüyor, mümkün olan taleplerini en hızlı şekilde karşılıyoruz. Orzaks olarak eczacılarımızdan sadece bir beklentimiz var; İnsanlara koruyucu sağlıkta, tek başına tedavide ya da ilaçlarla birlikte tedaviye destekte olarak sunduğumuz bu ürünleri nasıl konumlandıracağımız ve bu konuda eczane teknisyenlerini nasıl bilgilendirip harekete geçireceğimiz konusunu önemsemeleri ve Orzaks ile işbirliği yapmalalarıdır. İş ortaklarımız olan eczanelerin ürünler hakkında detaylı bilgi sahibi olma konusunu biraz ihmal ettiklerini düşünüyorum ve bu sorunu çözmeden sanırım pazarı çok fazla büyütemeyeceğiz ve halkı hastalıklardan koruyarak, hak sağlığına yeterince katkı sunamayacağız. Türkiye’de OTC pazarı düşük olmasına rağmen ilaç sanayine göre çok daha hızlı büyüyüyor ve ilaca göre daha yüksek karlıklar sunmaları nedeni ile zor günler geçiren eczaneler için iyi bir çıkış yolu olabilir.

Ürün portföyünüzden söz edebilir misiniz?

Vitamin, mineral, omega 3, bitkisel ekstraktlar ve probiyotikler içeren 60’ın üzerinde ürüne sahibiz. 2020 yılına kadar ürün sayımızı 150’ye çıkararak söz konusu kategorilerden talep edilen her ürünü sunabilecek düzeye gelmek istiyoruz.

Üretimde dikkat ettiğiniz kalite parametreleri nelerdir?

Biz ürüne doğru formülasyondan başlıyoruz. Ürünü konumlandırdığımız endikasyon için doğru aktifler bileşenleri içermesine dikkat ediyoruz. Daha sonra doğru hammadde kaynaklarına yoğunlaşıyoruz. Doğru hammadde kaynaklarını tespit ettikten sonra doğru üretim prosesleri ile en kaliteli ürünü pazara sunmayı hedefliyoruz. Tabi çok fazla önemsediğimiz bir diğer konuda katkısız felsefesi ile ürünler üretmeye azami dikkat ve gayret ediyoruz. Mümkünse yardımcı bileşen kullanmadan zorunlu ise minimum miktarlarda kullanmaya özen gösteriyoruz.

Sektöre yeni yatırımlar yapmayı düşünüyor musunuz?

3 yıl içerisinde GMP standartlarında üretim yapabileceğimiz daha büyük bir fabrikaya geçmeyi hedefliyoruz. Az önce paylaştığım üzere zaten çok dinamik bir şekilde ürün portföyümüzü genişletiyoruz buna paralel olarak kadromuzu genişleterek yatırımlarımızı arttırıyoruz. Gerek ilaç gerekse ilaç dışı ürünler kategorisinde karşımıza çıkan fırsatları değerlendiriyoruz. Doğru bulduğumuz ürün ve projelere yatırım yapmayı hedefliyoruz.

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Biz gerçekleştirmiş olduğumuz başarıyı Orzaks ailesi çalışanlarına borçluyuz. Bugün bizimle çalışmaya devam eden ya da bir şekilde yollarımız ayrılan, emek veren tüm çalışanlarımıza teşekkür ederim. Toplum sağlığı için çoğu zaman bir şey beklemeden gönüllü danışmanlık yapan, uzun mesaileri ile sektörün yükünü taşıyan iş ortaklarımız eczacılara, eczacı teknisyenlerine bize verdikleri destekten dolayı teşekkür eder tüm sektöre sağlıklı ve başarılı bir gelecek dilerim.

DİĞER BAŞLIKLAR

Pin It