19 Kasım 2015

ZAMANA KARŞI ZAMANLA YARIŞMAK

aysın kurkcuoglu sencan

Zaman aslında herkes için sabittir, yani herkes için günde 24, haftada 168 saat. Bazılarımız için yeterli görünen bu süre bazılarımız için keşke günler 36 saat olsa dedirtecek derecede hızla akıp gider. Elbette ki herkes bireysel yetenekler açısından birbirinden farklıdır, ancak fark yaratan etkenlerden biri de zamanı nasıl kullandığımızdır. Zamanı akılcı kullanmak, günümüz çetin koşullarında başlı başına bir uğraş aslında. Zamanı iyi kullanmayı öğrenirsek günlük streslerimizin bir bölümünden de arınmış oluruz.

Zamanımızı yönetebilmek için zamanımızı nasıl geçirdiğimizi bilmek gerekir. Herkesin yaşamında sabit olan uyku, yemek, kişisel bakım, ulaşım gibi zorunlu işler için harcanan zaman çıkarıldıktan sonra kalan süre için planlama yapılabilir. Planlama gerçekçi olmalı, görevlerin yanı sıra hayatın tadı tuzu sosyal aktivitelere de zaman ayırılmalıdır.

Zamanı yönetimi engellerinin başında zaman hırsızları gelir. Televizyona veya alışverişe dalmak, telefonda sohbet etmek en önemli zaman çalıcılardandır. Habersiz gelen ziyaretçiler, bilgisayarınızın çökmesi ya da virüs bulaşması, elektriklerin kesilmesi, bir işi yapmak için gerekli her şeye sahip olunmadığının son anda fark edilmesi gibi özellikle belli bir tarihte bitmiş olması gereken işlerin planlanması önceden yapılmazsa “zaman yönetimi felaketleri” ne dönüşebilir. Bitmeyen sohbetleri kesmek, davetsiz misafirleri bertaraf etmek için kendinize uygun çözümleriniz için mutlaka yöntemleriniz vardır. İşte kişisel zamanınızı yönetmeniz için size 11 etkili yol…

  1. Planlama ve organizasyon da zaman gerektirir. Eğer plan yapmadan harekete geçiriyorsanız, bir anlamda başarısızlığı planlamış olursunuz. Bazılarımız için yapacağımız işleri kâğıtlara yazmak gerekir, bazılarımız ise yalnızca zihnine yazar. Sonuç olarak “-meli, -malı” lar yerine kendinize uygun yöntemleri uygulayın.
  2. Amaç ve hedef belirleyin. Amaçlar hayatınıza ve zamanı kullanım biçiminize yön verir. Mevcut olanaklarla ulaşılabilir, gerçekçi amaçlar belirleyin. Ulaşılamaz amaçlar zaman kaybettirir, yaşadığınız zamanı da elinizden alır.
  3. Öncelikleriniz olsun. Size en çok verimi sağlayacak işler için zaman ayırmalısınız. Önemli işlerinize daha fazla zaman ayırabilmek için yapılması gereken acil işleri hemen yapmalısınız. Yapılacak işler listenizdeki işlerin yanına yetişmesi gereken tarihi yazarsanız öncelik sırasını belirlemiş olursunuz.
  4. İşlerinizi listeleyin. Yapılacak işler bir takvim üzerinde oluşturulabilir ve sürekli güncellenmelidir. Eleyebileceğiniz işleri görmek için yapılacak işler listenizi gözden geçirin. Sizin için uzun vadede sonuç getirmeyecek işleri listenizden çıkarın.
  5. Esneklik hayatı kolaylaştırır. İşinizi planlarken olası duraksamalar ve problemler için esneklik payı bırakın. Bir işe ayrılacak zamanın yarısından biraz daha azının esneklik payı olarak planlaması gerekir. Eğer iş sırasında başka şeyler tarafından engellenebileceğinizi düşünüyorsanız, sadece rutin olarak yapılması gerekenleri planlayın. Öncelikli işlerinize daha fazla zaman ayırın.
  6. Biyolojik saatinizi dikkate alın. Gün içinde en verimli olduğunuz zamanı biliyor musunuz? Sabahları mı, geceleri mi yoksa akşamüstü mü daha iyi çalışıyorsunuz? En iyi hissettiğiniz zaman dilimini bilirseniz öncelikli işlerinize bu dilimde daha çok zaman ayırabilirsiniz.
  7. Ne yapacağınızdan emin olun. Bir işi yaparken öncelikle yapılması gerekli olan şeyin ne olduğu belirlenmeli ve daha sonra o iş doğru bir şekilde yapılmalıdır. Gitgeller en büyük zaman hırsızlarıdır.
  8. Mükemmeliyetçilik zaman kaybettirir. Tabii ki bazı işlerin diğerlerine göre daha mükemmel yapılması gerekir, ancak mükemmeliyetçilik ve her küçük detay için fazla zaman ayırmak işlerin tamamlanmasını geciktirebilir.
  9. Ertelerseniz biriktirirsiniz. Bir işi yapmaktan kaçınıyorsanız, onu parçalara bölün ve küçük parçalar halinde tamamlayın. Parça parça tamamlayarak sıkılmadan işi bitirebilirsiniz.
  10. Bazen “hayır” diyebilmek lazım. “Hayır” bazen söylenmesi zor bir kelime olabilir, ancak amaçlarınıza odaklanmakta size yardımcı olabilir. Öncelikle aklınızda bulundurmanız gereken şey sizin ve önceliklerinizin önemli olduğudur. Bunu yaptıktan sonra önemsiz işlere “hayır” diyebilmek kolaylaşır.
  11. Kendinizi motive edin. Küçük başarılarınızı bile kutlayın ve her tamamladığınız iş için kendinize küçük ödüller verin.

Unutmayın zaman hayattır, geri döndürülemez ve hiçbir şey onun yerini tutamaz. Zamanımızı harcamak aslında hayatımızı harcamaktır…

 

DİĞER BAŞLIKLAR

Pin It