Fikret KÜÇÜKKOYUNCU yazdı…
Bir önceki yazımızda eczacılığın giderek zorlaştığı, iş süreçlerinin daha komplike hale geldiği günümüzde eczacılarımızın modern perakendeciliğin ve işletmeciliğin iş yönetim süreçlerini kendi eczanelerinde uygulamasının artık bir zorunluluk haline geldiğinden bahsetmiştik. Ve bu süreci yönetirken eczacılarımızın bazı kriterleri çok daha detaylı bir şekilde takip ederek olası problemleri hemen tespit ederek aksiyon almalarının önemine değinmiştik.
Önümüzdeki birkaç yazımda, bu kriterleri biraz açmaya çalışacağım;
- İlaç-ilaç dışı satış oranı
- Reçete-Perakende satış oranı
- Günlük ya da aylık müşteri trafiği ve Fatura ortalaması
- Teşhirlerin performansı
Ayrıca Ana kategori, Alt kategori ve marka bazında;
- Pareto analizleri (80 e 20 kuralı, verimlilik analizi)
- Büyüme analizleri ve İş payları
- Stok gün sayıları
Ürün Kategori-Marka Eşleşmesi
Tüm bunların ölçülebilmesinin tek yolu, elimizdeki tüm ürünlerin bir kategori-alt kategori ve markaya eşleştirilmesidir. Aslında teorik olarak kullandığımız tüm eczane programlarının “stok kartı” dediğimiz böyle alanları var ve siz bu kartları doğru doldurursanız bu tip bir takibin ilk adımını atmış olursunuz, aksi halde en basit veri olan “ilaç-ilaç dışı satış oranını” dahi elde edemeyiz.
Bunun yapılması eczaneden eczaneye değişebiliyor (ürün çeşit sayısına göre) ama 3-5 haftalık bir süre içerisinde sağlıklı bir eşleşme mümkün yalnız bunun korunması ve yeni gelen her ürünün aynı disiplinde takip edilmesi gerekiyor, sanırım en büyük zorluklardan biri bunu sağlamak. Tabi bir de bunun kolay yolu var, size daha önce bahsettiğim “EYS” programı yaklaşık 2 yıldır yaptığı 90 bin ürün eşleşmesi sayesinde sizin ham datanızı 3-5 dakika içinde eşleştirebilir ve bu eşleşme profesyoneller tarafından yapılıp düzenli bir şekilde de takip edilmektedir. Detaylar için www.eczaneyonetimsistemi.com’u ziyaret edebilirsiniz.
Ben, eğitimlerimde kategori yönetimini anlatırken 6 adımdan bahsederim ve bunun ilk adımının ürün kategori eşleşme olduğu söylerim, bu yoksa kategori yönetimi diye bir şeyden bahsedemeyiz.
İlaç dışı ve perakende iş payı
Bu eşleşme yapıldıktan sonra en temel 2 veri ilaç dışı ve perakende payının ne olduğudur, çünkü bu kısım işimizi büyütmenin daha etki alanımızda olduğu kısımdır. Bu eczanede yaptığınız düzenlemelerin ya da ekibinizle yaptığınız eğitim süreçlerinin sonucunun olup olmadığını anlamak için önemlidir ama tabi tek başına kesinlikle yeterli değildir.
Örneğin bir eczanenin aylık cirosu geçen yıl 100.000 TL olduğunu varsayalım. Son 1 yıldır da eczanede işinin gelişimi için ciddi çaba sarf ediyor eczacımız. Bu yılki satışa baktığında yine aylık 100.000 TL gördüğünde hiçbir şey değişmemiş ve çabalar bir işe yaramamış diye düşünebilir ama gerçek öyle olmayabilir. Çünkü eğer geçen sene ilaç dışı satış oranı %10 yani 10.000 TL ise, bu yıl ilaç cirosu birçok nedene bağlı olarak %5 düşmüş ise (90.000 TL’nin % 5’i yani 4500 TL) ve buna rağmen cirosunu dipte korumayı başardıysa bu demektir ki ilaç dışı satış oranı 14.500 TL’ye çıkmış bu da %45 artış demektir ki hiç azımsanacak bir artış değildir, bu olmasaydı ciro 4500 TL azalırdı. Dolasıyla eczacımız doğru yoldadır.
İşte bu kriterleri ölçmek bizim işimizi doğru anlamamıza ve doğru kararlar vermemizi sağlar. Ve tabi ki bir yönetici-patron olarak eczacımız bu raporlara ulaşmakta güçlük çekmemeli, kolayca işini takip edebilmelidir. İşte o nedenle yukarıda bahsettiğim programı incelemenizi tavsiye ediyorum.
Sonraki yazılarda diğer kriterlerin de öneminden bahsetmeye devam edeceğiz…
Şimdilik hoşçakalın…