Ecz. Yusuf KÜRKÇÜOĞLU
Elinizde okumakta olduğunuz bu sayımız ile 2017 yılını geride bırakıyoruz. Bir sonraki sayımız 2018’de inşallah. 2017 eczacılarımız için pek hayırlı bir yıl olmadı diyebilirim. Türk Eczacıları Birliği’nin verilerine göre mevcut eczanelerin yaklaşık ¼’i SGK ile 0 (sıfır) iskonto şeklinde protokol imzalamış. Bu da bize gösteriyor ki 6-7 bin eczane para kazanamıyor. Son 10 yılda ilaç fiyatlarındaki büyük düşüşler bu durumun en önemli sebebi. Eczacılara Avrupa’da olduğu gibi bir meslek hakkı getirilmezse bu durum daha da kötüleşerek devam eder.
Kişisel bakım marketlerinin eczanelerde satılan ürünlere karşı iştahını bilmeyen yok. Geçtiğimiz ay eczacı forumlarında bu konu konuşuldu. Çünkü eczacıları çıldırtan bir olay yaşandı. Bepanthol ürünleri Watsons mağazalarında yerini almıştı. Eczacılar bu olaya büyük tepki gösterdiler. Markanın PR ajansından konuyla ilgili bilgi istedim ama ilgili yazım okunmasına rağmen maalesef geri dönüş olmadı. Geri dönüş olsaydı da, “Firma kendisi vermemiş, bir eczacıdan satın almış olabilirler” mi derlerdi acaba? Bu kadar basit olmamalı. Yıllardır eczanelerde satılan herhangi bir ürünün market tarzı yerlerde, ayrıca internet sitelerinde satılması mesleğimiz için çok acı bir durumdur. 24 bin eczane yerine 30-40 mağazayı tercih edenlere yolunuz açık olsun demekten başka bir şey kalmıyor bize. Herkes eczacının kazancına göz dikmiş durumda. Bir kazanç olsa göz diksinler ama kazanç falan da yok aslında.
Teknoloji devi Amazon bile, eczane pazarına girmeyi planlıyor. Amazon, zaten internet perakende kanalları aracılığıyla tıbbi malzeme satıyordu. Geçtiğimiz aylarda da organik süpermarket zinciri Whole Foods Market’i, satın almıştı. Bu durum akla Amazon’un mağazalarda eczane bölümlerini kurma ihtimalini getiriyor. Bu satın almanın ilaç dağıtımına giriş noktası oluşturduğu belirtiliyor.
OTC Yasası biran evvel çıkmalı. Televizyonlar ve gazeteler OTC ürün reklamlarından geçilmiyor. Sağlık Bakanlığı biran evvel bu tür reklamları yasaklamalı. Bu durum bir yerde haksız rekabete de yol açıyor. Parası olan firmalar reklama ağırlık veriyor, aynı kalitede ürünü bulunan firmalar ise yeterli mali gücü olmadığı için reklam veremiyor. Reklam verenin ürünü satıyor, vermeyenin satmıyor.
Firmalar yatırımlarını eczacılara yapmalıdırlar. Ürünleri ile ilgili eczacıları bilgilendirmelidirler. Reklam vereceklerse daha az harcamalarla eczacılara ulaşan yayınlara reklam vermelidirler. Eczacı, eczaneye gelen hastaya hangi ürünü vereceğini bilir. Bu sebeple ürün tanıtımında eczacılar ön plana alınmalıdır. Tercih vatandaşa değil, eczacıya bırakılmalıdır. Firmalar, TV’lere verilen reklamlardan para kazanabilirler, ürünlerini daha çok satabilirler ama dediğim gibi ne kadar etik bir durum olduğu sorgulanmalı. Ayrıca bu harcamalar ürün fiyatının yüksek olmasına da sebep olmakta.
Kişisel Bakım marketleri, birçok dermokozmetik markasına ‘ürünlerinizi biz de satalım’ diyor. Ama ürünlerinin satışı için sadece eczaneleri tercih eden bu firmalar eczacılar ile çalışmaktan memnunlar. 24 bin noktada olmak ile 100 noktada olmanın ayrımını iyi yapabiliyorlar.
Kapak röportajımızı bu ay Orzaks Genel Müdürü Yunus Emre Alimoğlu ile yaptık. Alimoğlu, ile Nesmal Holding ortaklığının sonlandırılışını ve Orzaks’ın hedeflerini konuştuk.
Bir diğer röportajımızı ise SURDER Başkanı M. Kazım Dinç ile yaptık. Sayın Dinç, üyelerinin çoğunluğunu OTC firmalarının oluşturduğu SURDER’in faaliyetlerini anlattı. Eczacı röportajımızı ise Berfin Eczanesi Eczacısı Cahit Avu ile gerçekleştirdik. Şanlıurfa’nın Viranşehir ilçesindeki eczanesini yenileyip, büyüten Cahit Avu ile eczanelerdeki gelişim ve değişimi konuştuk.
Bu sayımızdan itibaren spor eczacısı Ayşegül Birlik de yazarlarımız arasına katıldı. Spor eczacılığı alanında önemli çalışmaları olan Ayşegül Birlik’in ilk yazısının konusu, “Sporun kirli yüzü; performans arttırıcı ilaçlar ve eczacının yeri”. Meslektaşıma OTC News Ailesi’ne ‘Hoş geldin” diyorum.
Yazarımız Medipol Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Öğretim Görevlisi Ecz. Metin Uyar ise doktorasını tamamladı ve “Doktor” oldu. Sevgili Metin’i tebrik eder başarılarının devamını dilerim.
Yeni bir sayıda buluşmak dileğiyle
Esen Kalın…