Yusuf KÜRKÇÜOĞLU yazdı…
GIDA TAKVİYELERİ SADECE ECZANELERDE SATILMALIDIR…
FİRMALARA BÜYÜK SORUMLULUK DÜŞÜYOR…
MİGROS NE YAPMAYA ÇALIŞIYOR?
Geçtiğimiz ay market zinciri Migros’un, Eczacılığın simgesi Havan, ilaç görselleri ve E harfine benzer M harfini kullanarak eczaneyi andıran köşeler oluşturması eczacılık camiasından büyük tepkiler aldı. Eczanede satılan birçok ürünü bir araya getirerek stantlar oluşturan Migros gelen tepkiler üzerine havan ve ilaç görsellerini bu stantlardan kaldırdı.
Gıda takviyelerine artık Sağlık Bakanlığı’nın el atması lazım. Halk sağlığıyla birebir ilgili bu ürünlerin Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan alınan ruhsatları Sağlık Bakanlığı uhdesine verilmeli. Gıda takviyelerinin içinde ilaç etken maddeleri bulunmaktadır. Bu ürünlerin üzerinde ne kadar tedavi amaçlı ürün oldukları belirtilmese de tedavi amaçlı olarak satışa sunulmakta. Marketlerde, internet sitelerinde bu ürünlerin satışının yapılması biran evvel yasaklanmalıdır. Bu ürünlerin tek satış yeri eczaneler olmalıdır. Migros’un yaptığı bu uygulama geçmişte de denenmiş fakat gelen büyük tepkiler üzerine bu işe girişenler vazgeçmek zorunda kalmışlardı. Üretici firmalar da artık kararlarını vermeliler, ya eczanelerde olmalılar ya da sadece internette. Bir markalarını marketlerde bir markalarını eczanede satmamalılar…
TEB HAREKETE GEÇMELİ
Türk Eczacıları Birliği’nin (TEB) bu konu ile ilgili yaptığı, “İlacın ve ilaç kategorisi içerisinde değerlendirilmesi gereken ürünlerin; üretiminden saklama koşullarına, dağıtımından imhasına olan tüm süreçlerin sağlık profesyonellerinin gözetiminde olması gerektiğini bir kez daha, ısrarla hatırlatıyoruz. İlaca ve sağlığa dair tüm ürünlerin tek doğru adresi sadece ve sadece eczanelerdir. Halk sağlığının korunması, dünyada ve Türkiye’de daha önce örneklerine sıklıkla rastladığımız ölümlere varabilecek geri dönülemez sağlık sorunlarının önlenmesi açısından söz konusu ürünlerin eczacı danışmanlığında halka sunulması elzemdir” açıklaması yerinde bir açıklama olmuştur. TEB’in ve eczacıların bu konunun peşini bırakmayacağı aşikâr. Sağlık Bakanlığı gıda takviyeleri konusuna biran önce el atmalı, bu ürünlerin tek satış yerinin eczaneler olduğunu teyit etmelidir.
“SADECE ECZANEDE SATILIR”
Gıda takviyeleri kutularının üzerinde “Sadece Eczanede Satılır”, “TEB” logosu veya “E” logonun kullanılması gerekmektedir. Bu uygulama TEB’in çalışmasıyla gerçekleşebilir. Bu logoları taşımayan hiçbir ürün eczanelerde satılmamalı. Logolu ürünlerin eczane dışında satılması halinde üretici ve dağıtıcı firmalara cezalar uygulanmalıdır. Eczacılar da eczane dışına çıkan ürünleri raflarına koymayarak firmalara tepkilerini göstermelidirler.
Bu arada; TV reklamlarındaki bazı ürünler depolarda ve eczanelerde yok… Vurkaç yöntemi uygulayan sektörle alakası olmayan bazı firmalar ürünleri internet sitelerinden satıp eczanelerin ismini kullanıyorlar. OTC ürünler ile ilgili TV reklamları da yasaklanmalı…
SGK-TEB SÖZLEŞME
Sosyal Güvenlik Kurumu Kapsamındaki Kişilerin Türk Eczacıları Birliği Üyesi Eczanelerden İlaç Teminine İlişkin Protokol, Türk Eczacıları Birliği ve Sosyal Güvenlik Kurumu arasında imzalandı. Yürürlüğe giren Protokolün süresi 4 yıl. Protokol ile eczacıların sorunlarına çare olunmadı diyebiliriz. Eczacı kârlılık oranları yine düzeltilmedi. Hizmet bedelleri çok az artırıldı. Anlayacağınız eczacı yine dertli…
Bu sayımızda; Lansinoh Türkiye Genel Müdürü Barbaros Karadağ, Digi Pano Health Genel Müdürü Alper Ergün ve Zade Vital Genel Müdürü K.Taha Büyükhelvacıgil ile yaptığımız röportajları ilgiyle okuyacağınızı umarız. OTC sektörünün lider dergisi olarak eczacılarımızın yanında olan firmalara desteğimiz her zaman sürecektir. Eczacı ile diyaloğa önem firmalara OTC News olarak bizler de destek vereceğiz.