Yusuf KÜRKÇÜOĞLU yazdı…
Ankara Eczacı Odası tarafından önerilen reçetelere ilaç ismi yerine, etken madde isminin yazılmasının, eczacı ve vatandaş arasında eş değer ilaca ilişkin olası sorunları ortadan kaldırma konusunda önemli bir adım olacağını düşünüyorum.
İlaç ve eczacılık sektöründe son dönemde konuşan iki konu oldu. Birincisi reçetelere ilaç ismi yerine etken madde isminin yazılması, diğeri de ilaç fiyatlarının Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek olması idi.
ETKEN MADDE
Ankara Eczacı Odası tarafından önerilen reçetelere ilaç ismi yerine, etken madde isminin yazılmasının, eczacı ve vatandaş arasında eş değer ilaca ilişkin olası sorunları ortadan kaldırma konusunda önemli bir adım olacağını düşünüyorum.
Ankara Eczacı Odası’nın, “Doktorlarımızın yazdığı reçetede ilaç adı yerine; etken maddenin önemli olduğu konusunda hastalarını bilgilendirmelerinin eş değer ilaç ile ilgili hastaların eczacılara göstermiş olduğu tepkiyi azaltacağına, reçetelere ilaç ismi yerine, etken madde isminin yazılmasının bu problemi ortadan kaldırma konusunda önemli bir adım olacağına inanıyoruz” açıklaması yerinde bir açıklamadır. Bir eczacı olarak bu öneriyi destekliyorum.
TEİS Başkanı Nurten Saydan’ın da aynı konu ile ilgili açıklamasında; eşdeğer ilaçların, orijinal ilaçlarla aynı etken maddeyi, aynı miktarda içeren, aynı farmasötik özelliklere sahip, hasta üzerinde aynı tedaviyi sağladığı biyoeşdeğerlik çalışmalarla kanıtlandığını söyledi. Bu sebeple reçeteye etken madde isminin yazılmasında hiçbir sakınca ortada gözükmüyor. Gözler şimdi Sağlık Bakanlığı’nda. Bu konuyu hayata geçirecek bir çalışma yapacaklar mı bekleyip göreceğiz.
İLAÇ FİYATLARI
Yayınlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine göre; ilaç fiyatlarının belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar, Sağlık Bakanlığı’nın teklifi üzerine Cumhurbaşkanınca belirlenecek. Sayın Cumhurbaşkanımız ilaç fiyatlarını belirlerken sayfalarımız arasında yer alan haberde de belirttiğimiz gibi Euro kurunu 2.69 TL. değil de gerçek kura yakın bir rakam ile belirlemesi daha adil olacaktır. Bu arada; eczacıların kâr oranları da yeniden düzenlenmeli bu çerçevede. Çünkü bir kutu ciklet fiyatından ucuz ilaç satılıyor halen eczanelerde. Birçok ilaç, kâr oranları düşük, hatta zarar edildiği için üretilmiyor…
ECZACI HALKIN EN YAKIN SAĞLIK DANIŞMANIDIR
Son günlerde, “Eczacılık” mesleğine yönelik medyada yer alan yanıltıcı söylemler üzerine, Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ecz. Armağan Ener bir açıklama yapmıştı. Önemli bilgiler ihtiva eden o açıklamanın bir bölümü köşeme almak istedim. Ecz. Armağan Ener açıklamasında şunları söylüyor: “2015 yılında Beykent Üniversitesi yüksek lisans programında yapılan ve güvenirliliği 0,80’in üzerinde olan “Hasta-Eczacı İlişkisi Algı Düzeyi İle Hastanın Eczaneye Güveni, Sadakati Ve Memnuniyeti Arasındaki İlişki” konulu tez’de katılımcıların %82’si bir yıl içerisinde sağlık durumu veya ilaç için bir eczaneyi ziyaret etmektedir. Katılımcıların yaklaşık % 65’i eczanesini güvenilir olarak nitelemiş ve katılımcıların %72,6’sı ilaçların kullanımında en doğru bilginin eczacıdan geleceğini vurgulamıştır. Geleceğin meslekleri arasında yerini koruyan, yapılan stratejik hedeflerde anahtar konumunda görülen, önceliğini mesleki etik anlayışı gereği ‘Önce İnsan’ olarak belirleyen Eczacılık mesleğinin en önemli kavramı ‘Güven’dir. Ne yazık ki mesleğimizin mevcut durumunu ve geçmişten gelen donanımlarını tam olarak araştırmadan, incelemeden, bilimsel kaynakları görmezden gelerek ölçüyü kaçıran yazı, söylem ve düşünceler mesleğimizin en temel felsefesine zarar vermektedir. Sağlığın tüm bileşenleri ile birlikte bir bütün halinde Sağlık Bakanlığımız, İlaç ve Tıbbi Cihaz kurumumuz, Üst Meslek Kuruluşlarımız, Eczacılık Fakültelerimiz, Akademisyenlerimiz, Eczacılık öğrencilerimiz, Firmalarımız ve Eczanelerimizle birlikte önceliğimiz ‘Toplumsal Sağlık’ ve ‘Önce İnsan‘ anlayışıdır.”
PHARMA NEWS
Bu sayımızdan itibaren dergimizde Pharma News isimli bir bölüm açıyoruz. Bu bölümümüz de ilaç firmalarının haberlerine, röportajlara yer vereceğiz. İlaç sektörü ile ilgili birçok haberi artık bu bölümümüzde okuyucularımız ile paylaşıyor olacağız…
Bu arada; sektör ile ilgili bazı bilgileri zaman zaman köşemden de duyuracağım.
BEK’in başarısı
Bursa Eczacılar Kooperatifi (BEK) twitter hesabından; Fortune Dergisi’nin yayınladığı 2017 yılı Türkiye’nin en büyük 500 kuruluşları sıralamasında 116. sırada yer aldığını duyurdu. BEK Başkanı Ecz. Recep Görmez’i ve yönetim kurulunu tebrik ederiz. Bu başarı da eczacılarımızın önemi büyük tabi ki. Kendi markalarını da eczacılara pazarlayan BEK’ten, eczacılarımıza gönderilen sektörel dergilere destek bekleriz. Reklam ile daha büyüsün BEK…
Radix’i eczacılar benimsedi
Yıllardır, satış ve pazarlama sorumluluğunu üstlendiği global markaları eczacılarla buluşturan Radiks Pharma, kendi markası Radix’i geçtiğimiz aylarda eczacılar aracılığıyla tüketicilerle buluşturmuştu. Güneş ürünleriyle dermokozmetik pazarına merhaba diyen Radix eczane raflarındaki yerini almaya devam ediyor. Eczacılar ve tüketiciler Radix ürünlerini kısa sürede benimsediler… Ürün yelpazesini genişletmeyi hedefleyen Radix’e başarılar dilerim…
Babe Kozmoklinik’te
BABÉ 1994 yılında iki eczacı tarafından lanse edilmiş İspanyol dermokozmetik markasıdır. Türkiye’de ise 15 yıl kadar önce Ecz. Yılmaz Ergül ve Ecz. Kamber Çal tarafından eczanelerde satışa sunulmuştu. Araştırma ve geliştirme çalışmaları, özel formülleri ve standardize edilmiş süreçler sayesinde, kozmetik endüstrisinin beklentisini aşan bir marka olan BABÉ’nin bendeki yeri ayrıdır. Çünkü, ilk reklamlarını ben hazırlamış ilk röportajı Türkiye distribütörü dostlarım Yılmaz ve Kamber ile ben yapmıştım. Babe’nin yeni Türkiye distribütörü ise Kozmoklinik oldu. Sadece eczanelerde satılan Babe’ye başarılar dileriz…
Bebek beslenme markası Humana eczane pazarına ağırlık vermeli
Türkiye’de 20 yılı aşkın süredir tercih edilen, eczane dışında da satılan bebek beslenme markası Humana, Kopaş Kozmetik markaları arasına katıldı. Humana, Kopaş Kozmetik uzmanlığıyla gelişerek annelerle buluşmayı hedefliyor. Humana markası Almanya’da yerleşik çatısı altında bağımsız çiftlik ve mandıraların bir araya gelerek oluşturdukları, kooperatif yapısı taşıyan bir kuruluş olarak 45 farklı ülkede faaliyetini sürdürüyor. Humana markasını süpermarketler yerine daha çok eczanelerde görmek isteriz. Bu mamaların tek satış yeri eczaneler olmalı.
Yeni Supradyn Energy Fast Action
Yeni Supradyn Energy Fast Action’ın istenilen zaman istenilen yerde suya ihtiyaç duymadan kolayca alınabilecek yeni formu eczane raflarında yerini almış. Bu duyurunun reklamını firma yetkilileri TV’lere günlük gazetelere versinler… Eczacılarımıza ulaşan sektörel dergilere vermesinler! Verirlerse de eş, dost, arkadaşlarına versinler. Neye göre, hangi kriterlerle reklam veriyorlar firmanın ajansı açıklasın da biz de yayınlayalım köşemizde…
Yılın ürünü seçildi
BepantholSensiderm Kaşıntı Giderici Krem, araştırma şirketi Nielsen’in 4.053 tüketiciyle yüz yüze görüşerek yaptığı anketler sonucunda kazanan ürünlerin belirlendiği program kapsamında Türk tüketicileri tarafından ödüle layık görüldü. Son 24 ayda pazara çıkan ürünlerin katıldığı ve tüketicilerin ürünleri albenisi, inovatif özelliği ve performansına göre değerlendirdiği program kapsamında ödül alan marka, böylece geçtiğimiz yıl satışa sunulmasının ardından çok geçmeden yılın ürünleri arasında yerini almayı başardı. Bayer Tüketici Sağlığı Türkiye Ülke Müdürü Taygun Günay’ı tebrik ederiz. Bir de hatırlatma yapalım Sayın Günay’a, lütfen sektörel dergileri destekleyin… Reklamlarınızı dergilere nasıl veriyorsunuz merak ediyoruz!