Orhan YILDIZ yazdı…
Tüm işletmelerde olduğu gibi eczanelerde de stok yönetimi çok önemli olup, ticaretin pozitif ya da negatif yönde seyir etmesine doğrudan etki edebilir.
Yeni yıla girdiğimiz şu günlerde, stok sayımı yapmak kadar stok analizi yapıyor olmak çok da önemlidir. Bir yıl boyunca hangi ürünlerin ve ürün gruplarının daha çok satıldığı, hangilerinin ise neredeyse hiç hareket görmediği saptanabilir.
Eczanede kullanılan stok takip programları sayesinde bu analizleri etkin bir şekilde yapabilirsiniz. Daha önce yapmamış olsanız dahi, biraz üzerinde çalışıp belki biraz da teknik destek alarak çok rahat bir şekilde istediğiniz verileri elde edebilirsiniz.
Bu sayede hangi ürünlerin eczanenizde daha fazla bulunması, hangilerinin ise hiç bulunmaması gerektiğini bulabilirsiniz.
Pareto kuralı
Pareto kuralı, hayatımızın birçok alanında, kendi doğasına uygun bir şekilde hareket etmeye devam eder. Bu kurala göre; etkilerin kabaca %80’i, etkenlerin %20’sinden kaynaklanır. Seksene yirmi de denilen bu kural der ki; elde ettiğimiz cironun %80’ini stoğumuzdaki ürünlerin %20’si ile gerçekleştiririz. Diğer %80’lik dilimden elde ettiğimiz ciro ise yaklaşık %20’dir. Bu ilk bakışta çok inandırıcı gelmese de analiz yapıldığında 5-10 puanlık sapmalarla yaklaşık bu sonuçlara varılır. Buradaki en dramatik tablo da en sondaki %20’lik dilimde gözlemlenir. Bu gurup ürünlerden sadece %1-3’lük bir ciro elde edilebilir. Bu gruba ölü stok diyebiliriz. Yaklaşık 1 yıldır neredeyse hiç hareket görmeyen, rafta, stokta, bütçede ilk %20’lik dilim kadar yer kaplayıp işletmeleri ticari olarak sıkıntıya düşüren ürünler onlar.
Sıcak satış alanı
Suyun üstünde kalmanın her geçen gün zorlaştığı bir dönemden geçiyoruz. İlk %20’lik dilim her işletmenin olduğu gibi eczanenin can simidi olurken, son %20’lik dilim ayaktaki beton gibi dibe çekiyor. O ürün ya da ürün gruplarından, kısacası ölü stoktan kurtulmak, çok daha derin nefes aldıracak ve hareket kabiliyetinizi arttıracak ticari bir zorunluluk.
Özellikle, ilaç dışı ürünlerde ve Itriyatta yapılacak analiz çok önemli. Çünkü ilaçta yaklaşık 20’lerde olan stok devir hızı, bu grup ürünlerde 3-5’lere kadar düşüyor. Bu hareketsizliğin sebeplerinden biri de yine ölü stoklar. Eczanenizin özellikle sıcak satış alanını zihninizde 5 eşit bölüme ayırın. Bu bölümlerin her birini çalışanınız olarak düşünün. Bu çalışanlardan biri cironun % 80’ini getirirken diğeri % 2’sini getiriyor olsa ne yaparsınız? Bugüne kadar verdiği hizmetlerden dolayı teşekkür eder ve yollarınızı ayırırsınız değil mi? İşte şimdi de yapılması gereken, sondaki %20 ile yolların ayırılması.
Stoklardan kurtulmak
Bu stoklardan kurtulmak neler sağlayacak biraz da onlardan bahsedelim:
– Öncelikle, İlk %20’lik guruptaki ürünlerin çeşitliliğini arttırabilecek kaynağa ve fiziki alana sahip olacaksınız. Böylelikle zaten talep gören ürünlerdeki seçeneği arttırarak müşteri memnuniyetini de arttırmış olacaksınız.
– Ayrıca daha fazla sergileme alanına sahip olacağınız için çok daha etkili bir tanzim-teşhir ile satışlarınızın artmasına olanak sağlayacaksınız. Özellikle elden satışı olan ürün gruplarında bulunur-görünür-ulaşılabilir olmak çok önemlidir. Hepimiz dokunabildiğimiz, inceleyebildiğimiz ürünü satın almayı tercih ederiz.
– Daha çok talep gören ürünleri eskisinden daha hacimli ve avantajlı alabilme şansı yakalamış olacaksınız. Bu da karlılığınızı önemli oranda arttıracak. Ayrıca fiyat hassasiyeti olan ürünlerde kârın bir kısmını avantajlı satış koşulu olarak yansıtmanız da müşteri memnuniyetini ve dolayısıyla sadık müşteri sayınızı artıracaktır.
Yeni yılda ayağınızdaki betonlardan kurtulmanız ve can simitlerinizin artması dileklerimle…