İlaç Endüstrisi İşverenler Sendikası, ‘Türkiye İlaç Sektörü 2022’ başlıklı raporunu geçtiğimiz aylarda bizlerle paylaştı. Raporda, Türkiye ilaç ve tıbbi sağlık ürünleri pazarının yanı sıra ilaç endüstrisine ilişkin ruhsatlandırma, yatırım teşvikleri, Ar-Ge, istihdam, dış ticaret ve finansal verilerin analizleri yer alıyordu. Sektör için önemli bir kaynak olan rapordan bazı verileri şöyle özetleyebiliriz:
TÜRKİYE İLAÇ VE TIBBİ SAĞLIK ÜRÜNLERİ PAZARI
Türkiye ilaç ve tıbbi sağlık ürünleri pazarı 2022 yılında hastane ve eczanelerde değer ölçeğinde %78,8 büyüme ile 121,6 milyar TL’ye, kutu ölçeğinde ise %8,6 büyüme ile 2,82 milyar kutuya ulaşmış. İlaç, özel tıbbi amaçlı diyet gıda, geleneksel bitkisel tıbbi ürün gibi Sağlık Bakanlığı onaylı ürünler ile Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan onaylı mamalar, vitaminler ve gıda takviyelerinden oluşan sağlık ürünleri pazarı ise son güncel verilere göre 2021 yılında kutuda %7,1, değerde %28,8 büyümüştü.
2015-2022 yıllarını kapsayan 8 yıllık dönem incelendiğinde ilaç ve tıbbi sağlık ürünleri pazarının, %540 oranında büyüyerek 2015 yılında 19 milyar TL’den 2022 yılında 121,6 milyar TL seviyesine ulaştığı görülmekte. Bu genişlemede ilaç sınıfında yaşanan kamu sağlık hizmetlerine ve hekime erişimdeki artış, artan ve yaşlanan nüfusun oluşturduğu talep artışı ile ilaç dışı doğal takviye ve vitamin gibi ürünlerde sunulan seçeneklerin artmasıyla pazarın genişlemesi etkili olan başlıca faktörler.
TÜRKİYE İLAÇ PAZARI
2022 yılında hastane ve eczanelerde Türkiye ilaç pazarı değer ölçeğinde %77,8 büyüme ile 109,8 milyar TL’ye ulaşmıştır. Kutu ölçeğinde ise %8,5 büyüme ile 2,55 milyar kutu seviyesine gelmiştir. Hastane kanalına ait 2022 yılı pazar payı değerde %11,7, kutu ölçeğinde ise %8 seviyesinde gerçekleşmiştir. 2015-2022 yılları arası dönemsel olarak incelendiğinde ilaç pazarının 2015 yılındaki 17,6 milyar TL düzeyinden %525,6 oranında artışla 2022 yılında 109,8 milyar TL düzeyine ulaştığı görülmektedir. İlaç pazarı 2015-2022 yılları arasında hacim ölçeğinde incelendiğinde ise pazarın 2,06 milyar kutudan %24 artışla 2,55 milyar kutuya ulaştığı görülmektedir.
SAĞLIK ÜRÜNLERİ PAZARI
Söz konusu pazar, ilaç şirketlerinin de portföylerinde yer alan Sağlık Bakanlığı’ndan onaylı geleneksel bitkisel tıbbi ürünler, farmasötik formdaki bazı tıbbi cihazlar ile Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan onaylı mamalar, vitaminler ve gıda takviyelerinden oluşmaktadır. Covid-19 pandemi sürecini takiben bağışıklık sistemlerini güçlendirmeye yönelik birçok bilginin sosyal iletişim kanallarında sık sık dolaşıma girmesiyle 2020 yılından itibaren hızla büyüyen pazar 2022 yılında kutuda %22,6 artarak 98 milyon kutuya, değerde %95 artarak 7,45 milyar TL’ye ulaşmıştır. Kutu bazında %72’sini vitamin ve gıda takviyesi gibi ürünlerin oluşturduğu sağlık ürünleri pazarı 2015-2022 yılları arasında değer bazında 8 kat büyüklüğe ulaşmıştır. 2022 yılında sağlık ürünleri pazarında yer alan ithal ürünler değerde %79,2 büyüme ile 4,1 milyar TL’ye, imal ürünler ise değerde %118,6 büyüme ile 1,3 milyar TL’ye ulaşmıştır. 2015-2022 dönemi incelendiğinde ithal ürünler değer bazında %439 imal ürünler ise %1.877,6 oranında büyümüştür. Toplam sağlık ürünleri pazarı aynı dönemde %700,8 oranında büyümesine rağmen reel olarak incelendiğinde %1,2 oranında küçülme gözlenmekte.
Sağlık ürünleri pazarı 2022 yılında hem ithal hem de imal kutuda %22,6 oranında büyürken ithalde 43,3 milyon, imalde 54,3 milyon kutuya ulaşmıştır. 2015-2022 döneminde ise ithal ürünler %0,3, imal ürünler %114,6 oranında büyümüş, tüm sağlık ürünleri pazarı ise toplamda %49,3 oranında büyümüştür.
CUMHURİYETİMİZ 100 YAŞINDA…
Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılına ulaşmanın sevincini, mutluluğunu ve gururunu hep birlikte yaşıyoruz. Başta Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere Kurtuluş Savaşı’ndaki bütün kahramanlarımızı saygıyla ve rahmetle anıyoruz.